Upphovsrätt och villkor

Utan skriftligt tillstånd från Oh My Dotz är det inte tillåtet att

Använda design, fotografier, målningar och produkter från Oh My Dotz för andra ändamål än enbart personligt bruk,
Mångfaldiga, kopiera, reproducera och eller offentliggöra design, fotografier, målningar, (offentliggörande betyder; erbjuda till försäljning på t.ex. Marketplace, konstmarknader eller sociala medier kopior av våra verk.
hålla workshops eller kurser om design som designats och skapats av Oh My Dotz.
Du kan skicka ett e-postmeddelande till oss om du vill använda foton och/eller design från oss. Vi kommer att göra vårt yttersta för att behandla din förfrågan med omsorg.

Webshop Keurmerk stiftelse

Oh My Dotz använder de allmänna villkoren för Stichting Webshop Keurmerk för sin webbshop, som senast uppdaterades den 1 juni 2023.

De allmänna villkoren för Stichting Webshop Keurmerk har utarbetats i samråd med konsumentföreningen inom ramen för samordningsgruppen för samråd om självreglering (CZ) i det sociala och ekonomiska rådet och träder i kraft den 1 juni 2014.

Dessa allmänna villkor kommer att användas av alla medlemmar i Stichting Webshop Keurmerk med undantag för finansiella tjänster som avses i lagen om finansiell tillsyn och i den mån dessa tjänster övervakas av den nederländska myndigheten för finansmarknaderna.

Innehållsförteckning:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Entreprenörens identitet
Artikel 3 - Tillämplighet
Artikel 4 - Erbjudandet
Artikel 5 - Avtalet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under ångerfristen
Artikel 8 - Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader för detta
Artikel 9 - Näringsidkarens skyldigheter i händelse av ångerrätt
Artikel 10 - Uteslutande av ångerrätt
Artikel 11 - Priset
Artikel 12 - Fullgörelse och tilläggsgaranti
Artikel 13 - Leverans och utförande
Artikel 14 - Varaktighetstransaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning
Artikel 15 - Betalning
Artikel 16 - Klagomålsförfarande
Artikel 17 - Tvister
Artikel 18 - Filialgaranti
Artikel 19 - Ytterligare eller avvikande bestämmelser
Artikel 20 - Ändringar i de allmänna villkoren för Stichting Webshop Keurmerk

Artikel 1 - Definitioner

I dessa villkor gäller följande definitioner:

Tilläggsavtal: ett avtal enligt vilket konsumenten förvärvar produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal och dessa produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster tillhandahålls av entreprenören eller av en tredje part på grundval av ett arrangemang mellan denna tredje part och entreprenören;
Ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte agerar för ändamål som är relaterade till hans handel, affärer, hantverk eller yrke;
Dag: kalenderdag;
Digitalt innehåll: data som produceras och levereras i digital form;
Avtal om fortlöpande prestation: ett avtal om regelbunden leverans av varor, tjänster och/eller digitalt innehåll under en definierad tidsperiod;
Varaktig databärare: varje verktyg - inklusive e-post - som gör det möjligt för konsumenten eller entreprenören att lagra information som riktas till honom personligen, på ett sätt som möjliggör framtida konsultation eller användning under en period som är anpassad till det syfte för vilket informationen är avsedd, och som möjliggör oförändrad reproduktion av den lagrade informationen;
Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;
Företagare: den fysiska eller juridiska person som är medlem i Stichting Webshop Keurmerk och som erbjuder produkter, (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenter på distans;
Distansavtal: ett avtal som ingås mellan entreprenören och konsumenten som en del av ett organiserat system för distansförsäljning av produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster, enligt vilket, fram till och med ingåendet av avtalet, exklusiv eller delvis användning görs av en eller flera tekniker för distanskommunikation
Formulär för återkallande av modell: Klicka här för det europeiska formuläret för återkallande av modell som ingår i dessa villkor;
Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och entreprenören behöver vara tillsammans i samma rum vid samma tidpunkt;

Artikel 2 - Entreprenörens identitet

Global Ecom B.V.
Maassingel 110
3404KJ IJsselstein
Handelskammarens nummer: 85659371
Momsnummer: NL863698499B01

Artikel 3 - Tillämplighet

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande som entreprenören gör och för varje distansavtal som ingås mellan entreprenören och konsumenten.
Innan distansavtalet ingås kommer texten till dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt ska entreprenören, innan distansavtalet ingås, ange hur de allmänna villkoren kan inspekteras i entreprenörens lokaler och att de kommer att skickas kostnadsfritt så snart som möjligt på konsumentens begäran.
Om distansavtalet ingås elektroniskt, i motsats till föregående stycke och innan distansavtalet ingås, kan texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett enkelt sätt på en hållbar databärare. Om detta inte är rimligt möjligt kommer det, innan distansavtalet ingås, att anges var de allmänna villkoren kan inspekteras elektroniskt och att de kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt på konsumentens begäran.
Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, skall andra och tredje styckena gälla i tillämpliga delar och, i händelse av motstridiga villkor, kan konsumenten alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelse som är mest gynnsam för honom.

Artikel 4 - Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är förenat med villkor ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter, det digitala innehåll och/eller de tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om entreprenören använder bilder är dessa en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna, tjänsterna och / eller det digitala innehållet. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte entreprenören.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till att acceptera erbjudandet.

Artikel 5 - Avtalet

Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 ingås avtalet vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de angivna villkoren.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet på elektronisk väg, ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av accept av erbjudandet på elektronisk väg. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av entreprenören kan konsumenten upplösa avtalet.
Om avtalet ingås på elektronisk väg ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av uppgifter och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer entreprenören att iaktta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Entreprenören kan - inom rättsliga ramar - informera sig om huruvida konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, liksom om alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om entreprenören på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra en beställning eller ansökan eller att bifoga särskilda villkor för genomförandet, samtidigt som han anger skäl.
Entreprenören ska senast vid leverans av produkten, tjänsten eller det digitala innehållet skicka följande information till konsumenten, skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt sätt på en varaktig databärare:
a. besöksadressen till entreprenörens etablering där konsumenten kan gå med klagomål;
b. Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan använda sig av ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om uteslutning av ångerrätten;
c. Information om garantier och befintlig kundservice;
d. Priset inklusive alla skatter för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet, i förekommande fall leveranskostnaderna, och metoden för betalning, leverans eller fullgörande av distansavtalet;
e. Kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid;
f. Om konsumenten har ångerrätt, modellen för ångerformuläret. Vid en varaktighetstransaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.

Artikel 6 - Ångerrätt

För produkter:

Konsumenten kan frånträda ett avtal om köp av en produkt under en betänketid på minst 14 dagar utan att ange några skäl. Näringsidkaren får fråga konsumenten om skälet till frånträdandet, men får inte ålägga konsumenten att ange skäl.
Den ångerfrist som avses i punkt 1 börjar löpa dagen efter det att konsumenten, eller en tredje part som konsumenten har utsett i förväg och som inte är transportören, har tagit emot produkten, eller:
om konsumenten har beställt flera produkter i samma ordning: den dag då konsumenten, eller en tredje part som denne har utsett, har tagit emot den sista produkten. Näringsidkaren får, förutsatt att han tydligt har informerat konsumenten om detta före beställningsprocessen, neka en beställning av flera produkter med olika leveranstider.
Om leveransen av en produkt består av flera försändelser eller delar: den dag då konsumenten, eller en tredje part som denne har angett, har mottagit den sista försändelsen eller delen;
vid avtal om regelbunden leverans av produkter under en viss period: den dag då konsumenten, eller en tredje part som denne har utsett, har mottagit den första produkten.
När det gäller tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium:
Konsumenten får säga upp ett tjänsteavtal och ett avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium under minst 14 dagar utan att ange några skäl. Näringsidkaren får fråga konsumenten om skälet till frånträdandet, men får inte ålägga konsumenten att ange skäl.
Den ångerfrist som avses i punkt 3 börjar löpa dagen efter det att avtalet ingåtts.
Förlängd ångerrätt för produkter, tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium i händelse av underlåtenhet att informera om ångerrätten:
Om entreprenören inte har försett konsumenten med den lagstadgade informationen om ångerrätten eller modellen för ångerformulär, löper avkylningsperioden ut 12 månader efter utgången av den ursprungliga avkylningsperioden som fastställts i enlighet med de föregående punkterna i denna artikel.
Om entreprenören har tillhandahållit konsumenten den information som avses i föregående stycke inom tolv månader efter ikraftträdandedatumet för den ursprungliga betänketiden, löper betänketiden ut 14 dagar efter den dag då konsumenten mottog denna information.

Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under betänketiden

Under betänketiden ska konsumenten hantera produkten och dess förpackning med försiktighet. Han ska endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. Den grundläggande principen här är att konsumenten endast får hantera och inspektera produkten på samma sätt som i en affär.
Konsumenten är endast ansvarig för minskat värde på produkten till följd av ett sätt att hantera produkten som går utöver vad som är tillåtet enligt punkt 1.
Konsumenten är inte ansvarig för värdeminskning av produkten om näringsidkaren inte gav honom all lagstadgad information om ångerrätten före eller vid tidpunkten för ingåendet av avtalet.

Artikel 8 - Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader för detta

Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska han eller hon meddela näringsidkaren detta inom ångerfristen med hjälp av ångerblanketten eller på något annat otvetydigt sätt.
Så snart som möjligt, men inom 14 dagar från dagen efter det meddelande som avses i punkt 1, returnerar konsumenten produkten eller överlämnar den till (en auktoriserad representant för) entreprenören. Detta krävs inte om entreprenören har erbjudit sig att hämta produkten själv.
Konsumenten har i alla fall iakttagit returperioden om han returnerar produkten innan avkylningsperioden har löpt ut.
Konsumenten returnerar produkten med alla levererade tillbehör, om det är rimligt möjligt i sitt ursprungliga skick och förpackning, och i enlighet med de rimliga och tydliga instruktionerna från entreprenören.
Risken och bevisbördan för korrekt och snabb utövande av ångerrätten ligger hos konsumenten.
Konsumenten bär de direkta kostnaderna för att returnera produkten. Om näringsidkaren inte har angett att konsumenten ska stå för dessa kostnader eller om näringsidkaren anger att konsumenten själv ska stå för kostnaderna, behöver konsumenten inte stå för kostnaderna för att returnera produkten.
Om konsumenten frånträder avtalet efter att först uttryckligen ha begärt att utförandet av tjänsten eller leveransen av gas, vatten eller el som inte gjorts redo för försäljning i en begränsad volym eller viss kvantitet ska påbörjas under ångerfristen, är konsumenten skyldig entreprenören ett belopp som är proportionellt mot den del av åtagandet som entreprenören uppfyllt vid tidpunkten för frånträdandet, jämfört med det fullständiga uppfyllandet av åtagandet.
Konsumenten ska inte bära några kostnader för utförandet av tjänster eller leverans av vatten, gas eller el, som inte har gjorts redo för försäljning i en begränsad volym eller kvantitet, eller för att leverera fjärrvärme, om:
entreprenören inte har försett konsumenten med den lagstadgade informationen om ångerrätten, kostnadsersättningen vid ånger eller modellen för ångerformulär, eller;
konsumenten inte uttryckligen har begärt att tjänsten eller leveransen av gas, vatten, el eller fjärrvärme ska påbörjas under ångerfristen.
Konsumenten bär inte några kostnader för fullständig eller partiell leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium om:
konsumenten inte före leveransen uttryckligen har samtyckt till att fullgörandet av avtalet påbörjas före utgången av ångerfristen
han inte har bekräftat att han förlorat sin ångerrätt när han gav sitt samtycke, eller
näringsidkaren har underlåtit att bekräfta konsumentens förklaring.
Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska alla ytterligare avtal upplösas enligt lag.

Artikel 9 - Näringsidkarens skyldigheter vid ångerrätt

Om näringsidkaren möjliggör konsumentens meddelande om frånträde på elektronisk väg, ska han skicka en bekräftelse på mottagandet av detta meddelande utan dröjsmål efter mottagandet.
Företagaren återbetalar alla konsumentens betalningar, inklusive eventuella leveranskostnader som företagaren debiterar för den returnerade produkten, utan dröjsmål men inom 14 dagar efter den dag då konsumenten meddelar honom om tillbakadragandet. Om inte näringsidkaren erbjuder sig att själv hämta produkten, får han vänta med återbetalningen tills han har mottagit produkten eller tills konsumenten bevisar att han har returnerat produkten, beroende på vilket som är tidigare.
Entreprenören ska använda samma betalningsmedel som konsumenten använder för återbetalning, såvida inte konsumenten samtycker till en annan metod. Återbetalningen är kostnadsfri för konsumenten.
Om konsumenten har valt en dyrare leveransmetod än den billigaste standardleveransen, behöver entreprenören inte återbetala de extra kostnaderna för den dyrare metoden.

Artikel 10 - Undantag från ångerrätten

Näringsidkaren kan utesluta följande produkter och tjänster från ångerrätten, men endast om näringsidkaren tydligt angav detta när han lämnade erbjudandet, eller åtminstone i god tid innan avtalet ingicks:

Produkter eller tjänster vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har något inflytande över och som kan inträffa inom ångerperioden
Avtal som ingåtts under en offentlig auktion. En offentlig auktion innebär en försäljningsmetod där produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster erbjuds av operatören till konsumenter som deltar eller ges möjlighet att delta i auktionen personligen, under ledning av en auktionsförrättare, och där den vinnande budgivaren är skyldig att köpa produkterna, digitalt innehåll och/eller tjänster
Tjänsteavtal, efter fullständigt utförande av tjänsten, men endast om:
utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande, och
konsumenten har förklarat att han eller hon förlorar sin ångerrätt när operatören har fullgjort avtalet;
Tjänsteavtal för tillhandahållande av logi, om avtalet föreskriver ett specifikt datum eller en specifik period för utförandet och annat än för bostadsändamål, transport av varor, biluthyrningstjänster och catering;
Avtal om fritidsaktiviteter, om avtalet föreskriver ett specifikt datum eller en specifik period för fullgörande av avtalet;
Produkter som tillverkas enligt konsumentens specifikationer, som inte är prefabricerade och som tillverkas på grundval av ett individuellt val eller beslut av konsumenten, eller som är tydligt avsedda för en viss person;
Produkter som förstörs snabbt eller har en begränsad hållbarhetstid;
Förseglade produkter som inte är lämpliga för retur av hälsoskydds- eller hygienskäl och vars försegling har brutits efter leverans;
Produkter som på grund av sin natur oåterkalleligen blandas med andra produkter efter leverans;
Alkoholhaltiga drycker vars pris avtalades vid avtalets ingående, men vars leverans endast kan ske efter 30 dagar, och vars faktiska värde beror på fluktuationer på marknaden som entreprenören inte har något inflytande över;
Förseglade ljud-, videoinspelningar och datorprogramvara, vars försegling har brutits efter leverans;
Tidningar, tidskrifter eller tidskrifter, med undantag för prenumerationer på dessa;
Leverans av digitalt innehåll på annat sätt än på en materiell bärare, men endast om:
utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande, och
konsumenten har förklarat att han därigenom förlorar sin ångerrätt.

Artikel 11 - Priset

Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet får priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte höjas, med undantag för prisändringar på grund av ändringar i mervärdesskattesatser.
I motsats till föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som entreprenören inte har något inflytande på, med rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att alla priser som nämns är riktpriser kommer att nämnas i erbjudandet.
Prisökningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är resultatet av lagstadgade regler eller bestämmelser.
Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har fastställt det och:
de är resultatet av lagbestämmelser eller bestämmelser; eller b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prisökningen träder i kraft.
De priser som anges i erbjudandet om produkter eller tjänster inkluderar moms.

Artikel 12 - Överensstämmelse med avtalet och tilläggsgaranti

Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på sundhet och/eller användbarhet och de befintliga lagstadgade bestämmelserna och/eller myndighetsföreskrifterna den dag då avtalet ingicks. Om så avtalats garanterar näringsidkaren också att produkten är lämplig för annat än normal användning.
En ytterligare garanti från näringsidkaren, dennes leverantör, tillverkare eller importör begränsar aldrig de juridiska rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren på grundval av avtalet om näringsidkaren har underlåtit att uppfylla sin del av avtalet.
Extra garanti innebär varje åtagande av entreprenören, hans leverantör, importör eller producent där han ger konsumenten vissa rättigheter eller anspråk som går utöver vad han är juridiskt skyldig att göra om han inte har uppfyllt sin del av avtalet.

Artikel 13 - Leverans och utförande

Entreprenören kommer att ta största möjliga försiktighet när han tar emot och utför beställningar av produkter och när han bedömer förfrågningar om tillhandahållande av tjänster.
Leveransplatsen är den adress som konsumenten har gjort känd för entreprenören.
Med förbehåll för vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer entreprenören att utföra accepterade beställningar med lämplig hastighet men senast inom 30 dagar, såvida inte en annan leveransperiod har avtalats. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. I så fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnader och rätt till eventuellt skadestånd.
Efter uppsägning i enlighet med föregående stycke kommer entreprenören att återbetala det belopp som konsumenten betalat utan dröjsmål.
Risken för skada och / eller förlust av produkter vilar hos entreprenören fram till leveransen till konsumenten eller en representant som utsetts i förväg och gjorts känd för entreprenören, såvida inte annat uttryckligen överenskommits.

Artikel 14 - Varaktighetstransaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning

Uppsägning:

Konsumenten får när som helst säga upp ett avtal som ingåtts på obestämd tid, som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för överenskomna uppsägningsregler och en maximal uppsägningstid på en månad.
Konsumenten får säga upp ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst i slutet av den tidsbegränsade perioden, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Konsumenten får säga upp de avtal som avses i föregående stycken:
sägas upp när som helst och inte begränsas till att sägas upp vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
åtminstone säga upp dem på samma sätt som de ingicks av honom;
alltid säga upp med samma uppsägningstid som entreprenören har fastställt för sig själv.

Förnyelse:
Ett avtal som ingåtts för en bestämd tidsperiod och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte underförstått förlängas eller förnyas för en bestämd tidsperiod.
I motsats till föregående punkt får ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av dagliga nyheter och veckotidningar och tidskrifter förnyas underförstått för en fast period som inte överstiger tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förnyade avtal mot slutet av förnyelsen med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av varor eller tjänster får förlängas underförstått på obestämd tid endast om konsumenten när som helst kan säga upp det med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Uppsägningstiden får inte överstiga tre månader om avtalet avser regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar eller tidskrifter, men mindre än en gång i månaden.
Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter i introduktionssyfte (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte tyst och upphör automatiskt vid slutet av prov- eller introduktionsperioden.

Avtalstid:
Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten efter ett år säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte rimlighet och skälighet talar emot uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.

Artikel 15 - Betalning

Om inte annat anges i avtalet eller i tilläggsvillkoren ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 14 dagar efter det att betänketiden har börjat löpa eller, i avsaknad av betänketid, inom 14 dagar efter det att avtalet har ingåtts. Om det gäller ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period löpa dagen efter det att konsumenten har fått bekräftelse på avtalet.
Vid försäljning av produkter till konsumenter får de allmänna villkoren aldrig innebära att konsumenten måste betala mer än 50 % i förskott. Om förskottsbetalning har föreskrivits kan konsumenten inte hävda några rättigheter avseende utförandet av beställningen eller tjänsten i fråga innan den föreskrivna förskottsbetalningen har gjorts.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i betalningsuppgifter som tillhandahålls eller nämns till entreprenören.
Om konsumenten inte uppfyller sina betalningsskyldigheter i tid, är han, efter att han har underrättats av entreprenören om den sena betalningen och entreprenören har beviljat konsumenten en period på 14 dagar för att fortfarande uppfylla sina betalningsskyldigheter, efter utebliven betalning inom denna 14-dagarsperiod, skyldig den lagstadgade räntan på det förfallna beloppet och entreprenören har rätt att debitera de utomrättsliga inkassokostnaderna som han ådragit sig. Dessa inkassokostnader uppgår till högst: 15% för utestående belopp upp till 2 500 €; 10% för nästa 2 500 € och 5% för nästa 5 000 €, med ett minimum på 40 €. Näringsidkaren får avvika från dessa belopp och procentsatser till förmån för konsumenten.

Artikel 16 - Klagomålsförfarande

Entreprenören har ett tillräckligt publicerat klagomålsförfarande och hanterar klagomål i enlighet med detta klagomålsförfarande.
Klagomål om genomförandet av avtalet måste lämnas in till entreprenören inom en rimlig tid efter att konsumenten har upptäckt bristerna, fullständigt och tydligt beskrivna.
Klagomål som lämnas in till entreprenören kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre behandlingstid, kommer entreprenören att svara inom 14-dagarsperioden med ett meddelande om mottagande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Ett klagomål om en produkt, tjänst eller entreprenörens tjänst kan också lämnas in via ett klagomålsformulär på konsumentsidan på webbplatsen för Stichting Webshop Keurmerk (http://keurmerk.info/Home/MisbruikOfKlacht) Klagomålet kommer då att skickas både till entreprenören i fråga och till Stichting Webshop Keurmerk.
Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse inom en rimlig period eller inom 3 månader efter inlämnandet av klagomålet kommer en tvist att uppstå som är öppen för tvistlösningsförfarandet.

Artikel 17 - Tvister

Avtal mellan entreprenören och konsumenten som dessa allmänna villkor avser regleras uteslutande av nederländsk lag.
Tvister mellan konsumenten och entreprenören om bildandet eller genomförandet av avtal relaterade till produkter och tjänster som ska levereras eller som har levererats av denna entreprenör kan lämnas in med Geschillencommissie Webshop, Postbus 90600, 2509 LP i Haag (www.sgc.nl) med vederbörlig iakttagande av de bestämmelser som anges nedan.
En tvist kommer endast att hanteras av tvistkommittén om konsumenten först har lämnat in sitt klagomål till entreprenören inom en rimlig period.
Senast tre månader efter det att tvisten uppkom bör tvisten skriftligen framställas till Tvistelösningsnämnden.
Om konsumenten vill lämna in en tvist till tvistkommittén är entreprenören bunden av detta val. När entreprenören vill göra det måste konsumenten skriftligen uttrycka inom fem veckor efter en skriftlig begäran från entreprenören om han så önskar eller vill att tvisten ska behandlas av den behöriga domstolen. Om entreprenören inte hör konsumentens val inom femveckorsperioden, har entreprenören rätt att överlämna tvisten till den behöriga domstolen.
Tvistkommittén ska besluta på de villkor som anges i bestämmelserna för tvistkommittén (http://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2701/webshop). Tvistekommitténs beslut fattas genom ett bindande råd.
Tvistenämnden ska inte handlägga en tvist eller ska avbryta handläggningen om Företagaren har beviljats betalningsinställelse, försatts i konkurs eller faktiskt har upphört med sin näringsverksamhet innan en tvist har handlagts av nämnden vid sammanträde och slutligt beslut har fattats.
Om, förutom Geschillencommissie Webshop, en annan tvistlösningskommitté som är erkänd av eller ansluten till Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) eller Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) är behörig, har Geschillencommissie Stichting Webshop Keurmerk företräde framför Geschillencommissie Webshop Keurmerk för tvister som främst rör metoden för distansförsäljning eller tillhandahållande av tjänster. För alla andra tvister gäller den andra tvistenämnden som är erkänd av SGC eller ansluten till Kifid.

Artikel 18 - Branschgaranti

Webshop Keurmerk garanterar att dess medlemmar följer det bindande yttrandet från Stichting Webshop Keurmerks tvistenämnd, om inte medlemmen beslutar att lämna in det bindande yttrandet till domstolen för prövning inom två månader efter det att det bindande yttrandet har skickats. Denna garanti återupplivas om det bindande yttrandet bekräftas efter domstolsprövning och den dom som detta framgår av har vunnit laga kraft. Upp till ett maximalt belopp på €10 000,- per bindande besked kommer Webshop Keurmerk att betala detta belopp till konsumenten.
Webshop Keurmerk kommer att betala detta belopp till konsumenten. För belopp som överstiger 10 000 euro per bindande utlåtande betalas 10 000 euro. För det överskjutande beloppet har Webshop Keurmerk en skyldighet att göra sitt bästa för att se till att medlemmen följer det bindande yttrandet.
Tillämpningen av denna garanti kräver att konsumenten lämnar in en skriftlig överklagan till Stichting Webshop Keurmerk och att fordran på entreprenören överförs till Stichting Webshop Keurmerk. Om kravet på entreprenören överstiger € 10 000,-, kommer konsumenten att erbjudas att överföra sitt krav i den utsträckning det överstiger beloppet på € 10 000,- till Stichting Webshop Keurmerk, som i eget namn och kostnader kommer att kräva betalningen därav i domstol för att tillfredsställa konsumenten.

Artikel 19 - Ytterligare eller avvikande bestämmelser

Ytterligare bestämmelser och/eller avvikelser från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och måste anges skriftligen eller registreras på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra dem på ett tillgängligt sätt på en långvarig databärare.

Artikel 20 - Ändringar i de allmänna villkoren för Stichting Webshop Keurmerk

Webshop Keurmerk kommer inte att ändra dessa allmänna villkor utan samråd med konsumentföreningen.
Ändringar av dessa allmänna villkor träder i kraft först efter det att de har offentliggjorts på lämpligt sätt, varvid den bestämmelse som är mest förmånlig för konsumenten skall ha företräde vid tillämpliga ändringar under ett erbjudandes löptid.

Adress Stichting Webshop Keurmerk: Willemsparkweg 193, 1071 HA Amsterdam (Allmänna villkor)